Statut
STATUT Powiatowego Urzędu Pracy w Augustowie
Rozdział I - Postanowienia ogólne
§ 1
Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie zwany dalej „Urzędem” jest jednostką organizacyjną Powiatu, powołaną do wykonywania zadań publicznych wynikających z:
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025r. poz. 620) – zwanej dalej „Ustawą”;
- ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2025 r. poz. 621);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.);
- innych obowiązujących aktów prawnych; 7) niniejszego Statutu.
§ 2
- Urząd jest jednostką budżetową, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej Powiatu Augustowskiego.
- Bezpośredni nadzór nad Urzędem sprawuje Starosta lub w jego zastępstwie Wicestarosta.
§ 3
- Siedzibą Urzędu jest miasto Augustów.
- Terenem działania Urzędu jest obszar Powiatu Augustowskiego w skład którego wchodzą: Miasto Augustów, Gmina Augustów, Gmina Bargłów Kościelny, Miasto i Gmina Lipsk, Gmina Nowinka, Gmina Płaska, Gmina Sztabin.
- Urząd posługuje się pieczęcią podłużną w treści której używa nazwy: ,,Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie, 16-300 Augustów, ul. Mickiewicza 2”
Rozdział II - Przedmiot działalności
§ 4
Przedmiotem działania Urzędu są zadania w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, które to działania są realizowane w szczególności w zakresie: 1) polityki rynku pracy,
- usług rynku pracy,
- instrumentów rynku pracy
- rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- praw i obowiązków osób uprawnionych związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.
§ 5
Do zadań Urzędu należy:
- pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
- organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
- kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
- realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
- prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z WUP, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących pracodawcy;
- współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnych działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198 oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym;
- współpraca z podmiotami, które uzyskały akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej, o którym mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
- współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
- współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia; 14) wydawanie decyzji o:
- uznaniu danej osoby za bezrobotną,
- odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- odmowie uznania za poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
- przyznaniu, prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu
Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
-
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–d, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35 a także wypłaty zasiłków zachowanych zgodnie z art. 35 ust. 2;
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w szczególności:
- realizowanie działań sieci EURES na terenie powiatu we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
- realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
- realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznymi w obszarze migracji zarobkowych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4;
- organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy; 19) realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności:
-
- określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki KFS na terenie powiatu,
- możliwość zgłoszenia do WUP w terminie do dnia 30 listopada każdego roku nie więcej niż jednego priorytetu wydatkowania KFS na kolejny rok właściwego dla danego powiatu, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy,
- ogłaszanie naborów wniosków o finansowanie kształcenia ustawicznego i ocena wniosków,
- zawieranie umów na realizację kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS,
- kontrola i rozliczanie finansowe zawartych umów,
- promocja KFS i badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy,
- badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy WUP;
-
- opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
- współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
- inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z wojewódzkim urzędem pracy;
- realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z:
-
- podmiotami ekonomii społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia
5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,
-
- jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
- podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia
2016r. – Prawo oświatowe,
-
- uczelniami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- rejestrowanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 działań, o których mowa w pkt 25;
- realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
- prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego PUP w ramach serwisu, o którym mowa w art. 26 ust. 3.
§ 6
W realizacji swoich zadań Powiatowy Urząd Pracy przestrzega zasad określonych przez organy zatrudnienia, współdziała z wojewodą, innymi jednostkami organizacyjnymi powiatu, Powiatową Radą Rynku Pracy, samorządem terytorialnym, bezrobotnymi, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowymi, zarządami funduszy celowych oraz innymi organizacjami i instytucjami, zajmującymi się problematyką zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, w tym Ministrem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Rozdział III - Organ zarządzający i struktura organizacyjna
§ 7
- Dyrektor Urzędu organizuje pracę Urzędu, kieruje jego bieżącymi sprawami oraz reprezentuje Urząd na zewnątrz.
- Dyrektor Urzędu odpowiada za realizację zadań oraz prawidłowe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Urzędu.
- Dyrektora Urzędu powołuje Starosta. Dyrektora Urzędu odwołuje Starosta po zasięgnięciu opinii Powiatowej Rady Rynku Pracy.
- Dyrektor kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy.
- Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor Urzędu, po zasięgnięciu opinii Zarządu Powiatu.
- Zastępca Dyrektora Urzędu działa w granicach kompetencji przyznanych przez Dyrektora Urzędu.
§ 8.
Szczegółową organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
§ 9
Powiatowy Urząd Pracy jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
Rozdział IV - Zasady gospodarki finansowej
§ 10
- Majątek Urzędu może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów związanych z działalnością statutową.
- Urząd prowadzi rachunkowość i sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości, sprawozdawczości budżetowej i ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem zasad szczegółowych dotyczących jednostek budżetowych.
- Podstawą gospodarki finansowej Urzędu jest roczny plan obejmujący dochody i wydatki.
Rozdział V - Postanowienia końcowe
§ 11
- W sprawach nieuregulowanych Statutem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
- Zmiany Statutu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
- Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.